Způsoby osvětlování fotografované scény

Pokud je pro vás obecný výklad způsobů osvětlování nošením dříví do lesa, můžete přejít rovnou na nabídku blesků nebo příslušenství pro blesky.

Na této stránce se budu obecně věnovat možnostem osvětlování fotografované scény. Budu se ovšem snažit psát maximálně prakticky, aby z toho mohl amatér rovnou čerpat potřebné informace. Pokud se někomu proto bude text zdát málo odborný a terminologie příliš zjednodušená, tímto se mu omlouvám. Text podřizuji účelu. Zájemce o hlubší studium látky pak odkazuji na odbornou literaturu a kurzy, pořádané pro veřejnost některými profesionálními fotografy. Výběr obojího je dostatečný. I starší učebnice fotografie z antikvariátu nebo z knihovny vašeho táty je dobrá - většina látky se příchodem digitální techniky přece nezměnila...

Světlo je ve fotografii "vším". Bez něj nevznikne žádný snímek. Ostatně, už sám název fotografie napovídá, čím se přitom "kreslí" - světlem. Základním způsobem osvětlení fotografované scény je přirozené světlo (zejména ze slunce). To ví každý, kdo už někdy vzal do ruky fotoaparát. Ne vždy se ale přirozeného světla dostává v dostatečné míře (případně vůbec) a musíte proto nasadit nějaké umělé osvětlení. Umělé osvětlení typicky využíváme v interiéru (např. ateliéru), ovšem nikoli jen tam. Zvláště v ateliéru je záměrem autora ovládnout světlo do té míry, že jeho přirozený zdroj musí zcela vyloučit a pracovat jen se zdroji umělými - ty má plně pod kontrolou.

Příklad: Fotografujete člověka (portrét) v exteriéru. A abyste nefotografovali jako úplný začátečník, napadne Vás, postavit portrétovanou osobu (model) šikmo zády ke směru dopadajícího světla. Má pěkně zezadu nasvícené vlasy (lesknou se na slunci) a za ní je světlé pozadí. Jenže, ouha. Obličej je na výsledném snímku mnohem tmavší, než byste potřebovali. Řešením s využitím přirozeného světla je použití odrazné desky, kterou připevníte na stojan, někam mimo záběr, např. vedle fotoaparátu a nasměrujete ji tak, aby odražené světlo dopadalo na tvář modelu. Nebo Vám odraznou desku bude držet asistent (asistentem je kdokoli schopný pochopit, co od něj žádáte, třeba i váš školou povinný syn). Chvíli si s nastavením desky pohrajete, než dosáhnete kýženého výsledku. A je to. (Pravda, trochu zjednodušuji umění portrétistů, ale zde se zabývám technickou stránkou fotografování, ne vlastním uměleckým projevem fotografa.) Druhou možností je využít blesk a na tvář modelu si posvítit bleskem. (Trvalé světlo asi hned tak nějaký amatér v exteriéru používat nebude.) Právě popsaný případ použití blesku se označuje jako fill-in flash (kdybyste to četli na nějakých anglicky psaných stránkách). O jednoduchém českém ekvivalentu nevím. Logika označení "fill-in" je v tom, že se bleskem "vyplňují" stinné partie fotografované scény.

V interiéru Vám prakticky nezbude jiná možnost než využít osvětlení umělého. Trvalé světlo je dobrá věc. Trvalým světlem je v podstatě jakákoli lampa (většinou se speciálním typem žárovky), která svítí, dokud je zapnutá (tedy "trvale"). Má jednu velkou výhodu. Snadno se směruje, protože okamžitě vidíte výsledek. Jenže - ruku na srdce - sada trvalých světel není tak úplně v možnostech amatéra. A to z více důvodů - kvůli velikosti těchto zařízení, nutnosti připojit je všechny nějakým způsobem ke zdroji napájení, možná i z důvodů finančních apod. A to, co se dříve k tomuto účelu dalo jako levná náhrada použít - kovové kloubové stolní lampy, do kterých jste našroubovali fotografické žárovky, už se dnes nevyrábí. (Alespoň nevím o ničem, co by nebylo z plastu, skutečně drželo nastavenou pozici a vydrželo trochu větší výkon žárovky.) Kdo má doma na půdě nějaké staré kovové stolní lampy, ještě je možná probudí k novému životu s fotografickými žárovkami. :-)

Fotografická žárovka je taková, která má nejspíše výrazně vyšší výkon (svítivost) než běžná žárovka, ale zcela jistě hlavně jasně danou teplotu chromatičnosti (barevnou teplotu). Obvykle buď někde kolem 3000K nebo jako "denní světlo" kolem 5500K (6000K). Kdo fotí černobíle, toho nemusí barevná teplota světla moc zajímat. Fotíte-li však barevně, musíte mít všechny světelné zdroje stejné teploty a této teplotě přizpůsobit záznamové médium. Tak, aby bílá byla bílá a ostatní barvy také měly svůj reálný odstín. Ve filmové éře se buď používal film vyvážený pro umělé světlo nebo korekční filtry. V digitální éře je situace snazší, použijete příslušné nastavení na fotoaparátu. Spíše však manuální, nežli autoamtické vyvážení bílé. Je to přesnější.

Blesk je naproti tomu malý, skladný a lze ho bez problémů vzít s sebou do brašny i když vyrážíte fotografovat ven. Existují v zásadě dva druhy blesků: Klasické studiové, které mívají tvar hranolu, případně trubky s velkým průměrem, na jejich přední straně je výbojka a nejspíše i tzv. pilotní žárovka. Ty jsou určeny výhradně pro montáž na robustní stojan a hodí se opravdu jen do ateliéru. (Jejich menší a lehčí varianty se dají s příslušným napájecím zdrojem/generátorem použít i v exteriéru, ale sotva to bude dělat amatér.) Těmi se s ohledem na zaměření svých stránek budu zabývat jen okrajově. A pak ty "normální", kompaktní, které se dají zasunout do sáněk ve fotoaparátu. S nimi se amatér běžně setkává. Když budu dále psát o "blescích", mám na mysli právě tato kompaktní zařízení. Případně zmíním výslovně, že mluvím o něčem jiném. Speciální podkategorií jsou makroblesky, o nichž se zmíním na stránce o makrofotografii. Blesk je tedy zařízení pro amatéra mnohem dostupnější, avšak práce s ním je oproti trvalému světlu obtížnější. Abyste viděli výsledek svého snažení, musíte pořídit snímek a na něm si ověřit, zda práce s bleskem byla správná nebo ne. Pravda, v éře digitální fotografie výsledek alespoň vidíte téměř okamžitě a testovací záběry Vás nestojí spoustu spotřebovaného filmového materiálu.

Z pohledu určení jsou blesky dvojího druhu:

Co uživatele zajímá především, je funkce. Kromě možností naklápění, zoomování reflektoru atd., je to hlavně řízení výkonu blesku. Z tohoto hlediska je dělení zhruba následující:

Odpalovací napětí. Na toto místo patří poznámka o elektrickém napětí. Blesk obsahuje výbojku, která je ze své podstaty napájena vysokým napětím. (Nízké napětí z baterií se musí nejprve transformovat na napětí vysoké, využitelné pro výbojku.) Blesk se odpaluje tak, že dojde k propojení kontaktů v jeho patici. Mezi kontakty je tedy v nabitém stavu určité napětí. Kdysi bylo docela častým jevem, že na paticích blesků bylo vysoké napětí (někdy i přes 300V, uff!). Dřívějším fotoaparátům, které byly uvnitř jen mechanické, to nijak nevadilo. Dnes, když jsou fotoaparáty podobny počítači, jen v jiném kabátu, je toto napětí pro většinu fotoaparátů neúnosné. Proto výrobci přešli na výrobu blesků s podstatně nižším nízkým napětím v patici. Jedna norma ISO říká, že fotoaparáty by měly vydržet 24V. Jenže... Jednak je na světě stále mnoho starších, dosud funkčních blesků, které používají vysoké napětí. Budete-li si kupovat nový blesk, na problém byste v tomto směru narazit neměli. Určitě ne u všech "normálních" značek. Pozor ale na velmi levné čínské manuální blesky, které někdy používají vysoké odpalovací napětí a není na to při prodeji dostatečně upozorněno! Pokud je mi známo, v ČR je nikdo oficiálně nenabízí, ale můžete na ně narazit např. v čínských internetových obchodech. Viděl jsem je tam a říkal jsem si, kolik důvěřivých lidí si asi "odpálí" svůj fotoaparát, na který si těžce vydělávali. A vemte si pak něco na tom prodejci... A za druhé firma Canon rovnou říká, že už napětí přes 6V (!) může jejich fotoaparáty poškodit. Nikon tvrdí, že jejich digitální zrcadlovky vydrží 250V a Pentax volí zlatou střední cestu, tedy mlží a radí používat jen jejich vlastní (značkové) blesky, které jsou pro digitální fotoaparáty bezpečné. Firma Sony se v manuálech k novým fotoaparátům vyjadřuje podobně mlhavě. Tak si vyberte...

Nejste-li si jisti, jaké odpalovací napětí má Váš starší blesk, pročtěte si jeho návod. Pokud tam neuspějete, mrkněte na stránku http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html nebo http://dpanswers.com/roztr/volt_finder.php, kde autoři uvádějí odpalovací napětí u množství starších blesků. Pokud ani tam neuspějete, vezměte voltmetr, blesk nechte plně nabít a změřte napětí mezi kontakty v jeho patici. Nejste-li si ani tak úplně jisti, raději předpokládejte, že blesk je vysokonapěťový a mohl by poškodit fotoaparát. Řešením je pak nepřipojovat blesk k fotoaparátu přímo (=rovnou do sáněk, ale ani kabelem!), ale prostřednictvím radiového odpalovače. Vyberte si takový odpalovač, který vysoké napětí zvládne (viz. například moje nabídka Yongnuo RF-603II). Vzhledem k tomu, že blesk není elektricky připojen k fotoaparátu, fotoaparátu žádné nebezpečí nehrozí. (V nejhorším případě - kdybyste třeba udělali chybu v měření - by bylo po odpalovači, ale ne po fotoaparátu...)

Důležité upozornění: Nikdy nemiřte bleskem nikomu z blízka do obličeje, ani např. sobě při měření napětí v patici! Při náhodném odpálení blesku můžete oslepnout!

Stejně jako trvalé světlo, i blesk je vhodnější používat nikoli samostatně, kdy dává velmi "tvrdé" světlo, ale v nějaké modifikované podobě. Tvrdým světlem myslím velmi kontrastní osvětlení scény, kdy například obličej vašeho modelu je sice osvětlený řekněme dobře, ale model vrhá velmi nepřirozený, temný stín. Profesionálové proto používají fotografické deštníky, velké (studiové) difuzéry a podobně. Mám za to, že pro většinu amatérů je to málo použitelné řešení, hlavně kvůli neskladnosti. Pokud si něco takového přesto chcete koupit, není to problém na našem trhu opatřit a občas i za relativně přijatelnou cenu. Pro amatérské použití bych viděl jako velmi užitečné minimálně použití malého plastového difuzéru, který se podobá průsvitné vaničce a nasadí se rovnou na hlavu blesku. Výbojka pak svítí přes tento materiál a světlo se přirozeněji rozptýlí. (Difuzéry pro některé blesky nabízím na stránce Příslušenství k bleskům.) Můžete jej dát snadno do brašny a brát s sebou spolu s bleskem. Stejně tak, dobrý blesk má určité pomůcky k modifikaci světla již zabudované v hlavě (odrazná destička, příp. rozptylka k rozšíření světelného kužele při použití širokoúhlého objektivu). Tyto prostředky se také naučte využívat a blýskat odrazem od bílé stěny nebo od stropu. Více se k tomu dočtete v návodu daného blesku. Pak už si to jen musíte v praxi (s nějakým trpělivým modelem) vyzkoušet. Můžete také mrknout na některá instruktážní videa na serveru youtube. Nebo - ještě lépe - si kupte dobrou učebnici fotografie. :-)

Časem zjistíte, že pro opravdu kvalitní nasvícení scény pouze umělým světlem potřebujete blesků více. Alespoň dva, lépe však tři. (Například dva na vlastní objekt a třetí pro nasvícení pozadí.) Profesionálové často používají světel (blesků) ještě více. Proto si myslím, že než se vyčerpat koupí jednoho drahého TTL blesku, je lépe koupit si tři manuální a k nim příslušenství jako radiové odpalovače (viz dále), difuzéry apod. a nějaké použitelné stojany a už jen vyřešit upevnění blesků na ně. Přinese to vaší tvůrčí práci mnohem více možností. Některé příslušenství, zmíněné v tomto odstavci prodávám také, jiné nikoliv. Pokud je neprodávám, odkazuji tímto na dostatečnou nabídku na českém trhu.

Pokud už jste shledali důvod ke koupi externího blesku, máte dvě možnosti, jak jej umístit. Buď používat blesk na fotoaparátu, zasunutý do jeho sáněk (hot shoe) nebo mimo fotoaparát. Pokud se rozhodnete, používat blesk mimo fotoaparát, což Vám dává o mnoho více tvůrčí volnosti, pak budete muset řešit dvě základní otázky:

Odpalování blesků je možno řešit různými způsoby. Pokud blesk zasunete do sáněk ve fotoaparátu, neřešíte nic. Kontakty blesku se propojí s kontakty fotoaparátu. Umístíte-li blesk mimo fotoaparát, přicházejí v úvahu tyto nejčastější způsoby:

Můj sortiment v oblasti osvětlování:

Blesky

Radiové odpalovače blesků

Příslušenství k bleskům

(Snažím se jako alternativu pro amatéry nabídnout i nějaké dobré použité blesky za rozumnou cenu. Vždy záleží na možnostech nákupu, takže sledujte moje aktuální nabídky na Aukru. Použité zboží je vždy jako použité řádně označeno.)


Jít na stranu se sortimentem zboží

Zpět na úvodní stranu